TaniaKsiazka.pl wspiera akcję #TataTeżCzyta

Podsumowanie ogólnopolskiej akcji #TataTeżCzyta

08.09.2023

Tegoroczna wiosna w polskim świecie książki odbyła się pod hasłem #TataTeżCzyta. To ogólnopolska akcja edukacyjna, której celem było zachęcenie mężczyzn, ze szczególnym naciskiem na ojców, do czytania książek dzieciom. W Social Media pojawiło się prawie 2 000 postów z hashtagiem akcji! 30 000 poradników #TataTeżCzyta dotarło do rodzin w całej Polsce.

#TataTeżCzyta – kampania, która zachęcała mężczyzn do czytania dzieciom

Kampanię zainicjowały 23 kwietnia, w Światowy Dzień Książki, Wydawnictwo Tatarak i Fundacja Powszechnego Czytania, pod patronatem Biblioteki Narodowej. Partnerem akcji była m.in. księgarnia TaniaKsiazka.pl. Kulminacja działań przypadała w czerwcu, w związku z obchodzonym w tym czasie Dniem Ojca. Akcja zwróciła uwagę na niepokojącą kwestię – obecnie w Polsce chłopcy i mężczyźni czytają dużo mniej niż dziewczynki i kobiety. Jedną z przyczyn jest brak męskich czytelniczych wzorców. Działania pozwoliły na zainicjowanie dyskusji wokół problemu oraz wprowadzania zmian, które pomogą go rozwiązać.

TaniaKsiazka.pl w swojej literackiej ofercie proponowała szeroką gamę książek rekomendowanych przez wydawców w ramach akcji, skutecznie zwracając uwagę na tytuły warte polecenia, szczególnie tatom.

Cieszymy się bardzo, że TaniaKsiazka.pl mogła włączyć się do tak wartościowej inicjatywy, jaką jest akcja „Tata też czyta”. Wierzymy, że książki mogą być kulturalnym uzależnieniem, które warto rozwijać od dziecka, a powiększanie grona polskich czytelników jest jednym z naszych głównych celów. Warto głośno mówić o tym i pokazywać publicznie, że ojcowie również powinni czytać dzieciom i z dziećmi. To dobra okazja, by mężczyźni pokazali im swoje zainteresowania i dzięki temu budowali silniejsze więzi ze swoimi córkami i synami

Łukasz Kierus – współwłaściciel księgarni TaniaKsiazka.pl

Kampania powstała dzięki porozumieniu ponad 30 wydawców, dystrybutorów, księgarzy i bibliotekarzy, samorządowców oraz instytucji i firm. Jej ambasadorami byli ojcowie – muzyk Krzysztof Zalewski, Łukasz Dominiak „Who’s Your Daddy” sportowiec Łukasz Jurkowski, a także Wiesław Nowobilski. W akcję włączyła się również Anna Lewandowska.

„Supermoc Książek #TataTeżCzyta” – bezpłatna broszura

Kluczowym punktem Kampanii była publikacja broszury „Supermoc Książek #TataTeżCzyta” autorstwa Marii Deskur, prezeski FPC oraz Edyty Plich, prezeski Fundacji Edico. Bezpłatną publikację w formie e-booka można było pobrać ze stworzonej specjalnie strony www.tatatezczyta.pl. Natomiast wersję drukowaną można było dostać na Targach Książki w Warszawie, w wybranych księgarniach, bibliotekach i przedszkolach. Co ważne rozdanych zostało ponad 30 000 papierowych egzemplarzy broszury.

Oficjalna premiera publikacji odbyła się w Domu Literatury w Warszawie 24 maja. Towarzyszył jej bardzo owocny panel dyskusyjny nt. czytania wśród mężczyzn z udziałem znanych ojców – ambasadorów kampanii. To też przyczyniło się do rozpoznawalności hasła #TataTeżCzyta.

Kampania w mediach społecznościowych, bibliotekach i na dworcach

Inicjatywa swoim zasięgiem objęła także media społecznościowe. Cieszyła się tam dużym wsparciem użytkowników, blogerów i influencerów oraz zaangażowaniem wydawców literatury dziecięcej. Dzięki temu udało się uzyskać blisko 2 000 publikacji pod hashtagiem #TataTeżCzyta. W działania włączyli się m.in. autorzy kanałów Supertata.tv, Uczę filozofować, Father_ing, redaktor naczelny Bliżej Przedszkola. Dzięki ich działaniom liczba wyświetleń treści związanych z akcją przekroczyła 5 000 000.

Kolejnym istotnym elementem kampanii były działania skierowane do bibliotekarzy i nauczycieli. Mogli oni skorzystać z pakietu materiałów – scenariuszy lekcji, plakatów, zakładek i zawieszek do wydruku. Włączenie w akcję bibliotek, szkół i przedszkoli umożliwiło bezpośrednie dotarcie do ojców i opiekunów dzieci.

Zwieńczeniem akcji było szerokie działanie w przestrzeni miejskiej. Z okazji Dnia Ojca na siatkach led dworców PKP w Warszawie, Poznaniu i Katowicach pojawiły się animacje oraz spot zachęcający do czytania książek dzieciom, bazujący na ilustracjach i treści broszury.

Czytanie powinno być inkluzywne, co wymaga zaproszenia do niego osób nieczytających. Kampania #TataTeżCzyta przyczyniła się do złamania pewnych stereotypów i wykreowania wizerunku czytającego mężczyzny. Tym samym do włączanie do grona czytelników osób, które dotychczas – jak wynika z badań – czuły się niewystarczająco zaproszone. Działania podejmowane w ramach akcji kreowały pozytywne wzorce oraz promowały codzienne nawyki, kluczowe dla naprawy stanu polskiego czytelnictwa.