TaniaKsiazka.pl zaprasza na ZaBOOKowany Tydzień

Literatura młodzieżowa na topie — TaniaKsiazka.pl zaprasza na ZaBOOKowany Tydzień

14.04.2023

Wzrost popularności literatury młodzieżowej jest widoczny w całej branży księgarskiej. Trend zaczął nasilać się w 2020 roku i nie zmienił dynamiki. Pierwsze miejsca w comiesięcznych rankingach księgarń należą do autorów publikacji skierowanych do młodego czytelnika.

Książki dla młodzieży biją rekordy sprzedaży

Łukasz Kierus — właściciel księgarni internetowej TaniaKsiazka.pl — wskazuje na świetną sprzedaż tytułów z tego gatunku.

W naszej księgarni zauważyliśmy skokowy wzrost sprzedaży literatury młodzieżowej, już porównując lata 2019 i 2020. Co więcej — ten trend się utrzymuje. Porównując pierwszy kwartał 2022 i 2023 roku widzimy kolejne podwojenie liczby sprzedanych książek dla młodych. To nas ogromnie cieszy, nie tylko z biznesowego punktu widzenia. Od lat staramy się poszerzać grono polskich czytelników i kulturalnie uzależniać, więc to doskonały efekt. I oby się utrzymał” – mówi Łukasz Kierus.

Młodzieżowy top TaniaKsiazka.pl

Od 2018 do 2021 roku na pierwszym miejscu wśród literatury młodzieżowej w TaniaKsiazka.pl utrzymywał się pierwszy tom Opowieści z Narnii. W 2022 roku klasyczna opowieść była dopiero na siódmej pozycji. Na pierwsze miejsca szturmem wdarły się autorki debiutujące w ostatnich latach – Marta Łabęcka, Holly Black i Kelsey Hartwell.

  1. Opowiedz mi naszą historię. Flaw(less). Tom 1 – Marta Łabęcka
  2. Okrutny książę. Tom 1 – Holly Black
  3. Zły król. Okrutny książę. Tom 2 – Holly Black
  4. Królowa niczego. Okrutny książę. Tom 3 – Holly Black
  5. All Of Your Flaws. Przypomnij mi naszą przeszłość. Flaw(less). Tom 2 – Marta Łabęcka
  6. 11 papierowych serc – Kelsey Hartwell
  7. Lew, Czarownica i stara szafa. Opowieści z Narnii. Tom 1 – Clive Staples Lewis
  8. Tego lata stałam się piękna. Lato. Tom 1 – Jenny Han
  9. Obiecałem ci gwiazdy. Trylogia Moon. Tom 1 – Weronika Schmidt
  10. Despite Your (im)perfections. Dotrzymaj złożonej mi obietnicy. Flaw(less). Tom 3 – Marta
    Łabęcka

Co przyciąga młodych czytelników?

Książka “11 papierowych serc” to imprint Wydawnictwa Kobiecego – “Young”. Jego dyrektorka wydawnicza Agnieszka Stankiewicz-Kierus zauważa, że największy boom na książkę młodzieżową wybuchł wiosną 2022 roku. Okazało się, że młodzież bardzo chce czytać o sobie. Również na tematy, które wcześniej się nie pojawiały w literaturze młodzieżowej.

“Obecnie wiele książek skierowanych do młodych czytelników porusza ważne kwestie. To m.in. przemoc, dyskryminacja, problemy emocjonalne czy choroby psychiczne. Nowością są książki traktujące o określonych społecznościach. To reprezentacje osób z niepełnosprawnościami, queerowych, czy neuronietypowych, wokół których toczy się cała akcja. Te tematy często są wypierane z codziennych rozmów. Książki dają młodym ludziom możliwość zrozumienia i zidentyfikowania się z bohaterami, którzy przeżywają podobne doświadczenia. Dużą wartością przy tych książkach jest również poszerzanie świadomości społeczeństwa. Dzięki nim wszyscy mamy szansę przeczytać ciekawe historie z szerszym kontekstem” – podkreśla Agnieszka Stankiewicz-Kierus.

Młodzież bardziej świadoma i zainteresowana tematami społecznymi

Według Łukasza Kierusa — młodzi ludzie są dziś bardziej świadomi niż rodzice, czy dziadkowie. Chętniej sięgają po książki, które poruszają tematy związane z aktualnymi problemami społecznymi. Poza tym dzięki mediom społecznościowym czytanie stało się modne.

Stąd pomysł wyjścia do młodego czytelnika z wydarzeniem do miejsca, gdzie bywa najczęściej.

“ZaBOOKowany Tydzień” tylko w Internecie

“ZaBOOKowany Tydzień” to specjalna akcja księgarni TaniaKsiazka.pl i Wydawnictwa Young. Odbywa się tylko w internecie.

“Widząc, jak wielu młodych poszukuje ciekawych literacko treści — wychodzimy z inicjatywą do ich przestrzeni. Oferujemy możliwość spotkania na żywo z autorami, tłumaczami, influencerami książkowymi, którzy będą rozmawiać tylko i wyłącznie na interesujące i angażujące tematy. Oczywiście będą promocje na książki, a do zdobycia wydania z autografami i specjalne gadżety czytelnicze” – zapewnia Łukasz Kierus.

“ZaBOOKowany Tydzień” na Instagramie i TikToku TaniaKsiazka.pl i Wydawnictwa Young będzie trwał od 17 do 23 kwietnia.

ZaBOOKowany Tydzień - grafika jpg
ZaBOOKowany Tydzien PDF