Literatura młodzieżowa na topie — TaniaKsiazka.pl zaprasza na ZaBOOKowany Tydzień
14.04.2023
Wzrost popularności literatury młodzieżowej jest widoczny w całej branży księgarskiej. Trend zaczął nasilać się w 2020 roku i nie zmienił dynamiki. Pierwsze miejsca w comiesięcznych rankingach księgarń należą do autorów publikacji skierowanych do młodego czytelnika.
Książki dla młodzieży biją rekordy sprzedaży
Łukasz Kierus — właściciel księgarni internetowej TaniaKsiazka.pl — wskazuje na świetną sprzedaż tytułów z tego gatunku.
W naszej księgarni zauważyliśmy skokowy wzrost sprzedaży literatury młodzieżowej, już porównując lata 2019 i 2020. Co więcej — ten trend się utrzymuje. Porównując pierwszy kwartał 2022 i 2023 roku widzimy kolejne podwojenie liczby sprzedanych książek dla młodych. To nas ogromnie cieszy, nie tylko z biznesowego punktu widzenia. Od lat staramy się poszerzać grono polskich czytelników i kulturalnie uzależniać, więc to doskonały efekt. I oby się utrzymał” – mówi Łukasz Kierus.
Młodzieżowy top TaniaKsiazka.pl
Od 2018 do 2021 roku na pierwszym miejscu wśród literatury młodzieżowej w TaniaKsiazka.pl utrzymywał się pierwszy tom Opowieści z Narnii. W 2022 roku klasyczna opowieść była dopiero na siódmej pozycji. Na pierwsze miejsca szturmem wdarły się autorki debiutujące w ostatnich latach – Marta Łabęcka, Holly Black i Kelsey Hartwell.
- Opowiedz mi naszą historię. Flaw(less). Tom 1 – Marta Łabęcka
- Okrutny książę. Tom 1 – Holly Black
- Zły król. Okrutny książę. Tom 2 – Holly Black
- Królowa niczego. Okrutny książę. Tom 3 – Holly Black
- All Of Your Flaws. Przypomnij mi naszą przeszłość. Flaw(less). Tom 2 – Marta Łabęcka
- 11 papierowych serc – Kelsey Hartwell
- Lew, Czarownica i stara szafa. Opowieści z Narnii. Tom 1 – Clive Staples Lewis
- Tego lata stałam się piękna. Lato. Tom 1 – Jenny Han
- Obiecałem ci gwiazdy. Trylogia Moon. Tom 1 – Weronika Schmidt
- Despite Your (im)perfections. Dotrzymaj złożonej mi obietnicy. Flaw(less). Tom 3 – Marta
Łabęcka
Co przyciąga młodych czytelników?
Książka “11 papierowych serc” to imprint Wydawnictwa Kobiecego – “Young”. Jego dyrektorka wydawnicza Agnieszka Stankiewicz-Kierus zauważa, że największy boom na książkę młodzieżową wybuchł wiosną 2022 roku. Okazało się, że młodzież bardzo chce czytać o sobie. Również na tematy, które wcześniej się nie pojawiały w literaturze młodzieżowej.
“Obecnie wiele książek skierowanych do młodych czytelników porusza ważne kwestie. To m.in. przemoc, dyskryminacja, problemy emocjonalne czy choroby psychiczne. Nowością są książki traktujące o określonych społecznościach. To reprezentacje osób z niepełnosprawnościami, queerowych, czy neuronietypowych, wokół których toczy się cała akcja. Te tematy często są wypierane z codziennych rozmów. Książki dają młodym ludziom możliwość zrozumienia i zidentyfikowania się z bohaterami, którzy przeżywają podobne doświadczenia. Dużą wartością przy tych książkach jest również poszerzanie świadomości społeczeństwa. Dzięki nim wszyscy mamy szansę przeczytać ciekawe historie z szerszym kontekstem” – podkreśla Agnieszka Stankiewicz-Kierus.
Młodzież bardziej świadoma i zainteresowana tematami społecznymi
Według Łukasza Kierusa — młodzi ludzie są dziś bardziej świadomi niż rodzice, czy dziadkowie. Chętniej sięgają po książki, które poruszają tematy związane z aktualnymi problemami społecznymi. Poza tym dzięki mediom społecznościowym czytanie stało się modne.
Stąd pomysł wyjścia do młodego czytelnika z wydarzeniem do miejsca, gdzie bywa najczęściej.
“ZaBOOKowany Tydzień” tylko w Internecie
“ZaBOOKowany Tydzień” to specjalna akcja księgarni TaniaKsiazka.pl i Wydawnictwa Young. Odbywa się tylko w internecie.
“Widząc, jak wielu młodych poszukuje ciekawych literacko treści — wychodzimy z inicjatywą do ich przestrzeni. Oferujemy możliwość spotkania na żywo z autorami, tłumaczami, influencerami książkowymi, którzy będą rozmawiać tylko i wyłącznie na interesujące i angażujące tematy. Oczywiście będą promocje na książki, a do zdobycia wydania z autografami i specjalne gadżety czytelnicze” – zapewnia Łukasz Kierus.
“ZaBOOKowany Tydzień” na Instagramie i TikToku TaniaKsiazka.pl i Wydawnictwa Young będzie trwał od 17 do 23 kwietnia.